Eerste indrukken - Reisverslag uit Cholula, Mexico van Evy - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Cholula, Mexico van Evy - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Evy

02 Februari 2015 | Mexico, Cholula

Aangezien ik inmiddels al precies 1 maandje in het Mexicaanse land ben word het toch eens tijd voor een blogje. Ik moet zeggen, het leven hier is toch wel enigszins anders dan in Nederland, maar dat is geen verrassing. Gelukkig grotendeels in positieve zin! Daarnaast zijn de mensen ook een stuk behulpzamer dan ik had verwacht. Zoals de meesten wel weten ben ik naar Mexico vertrokken zonder dat ik een vaste verblijfplaats had, maar binnen 1 week heb ik samen met de andere Nederlandse meisjes een prachtig appartement gevonden, 10min lopen van school. Oja en met eigen beveiliging, ook al is dit eigenlijk overbodig. Supermarkten zijn hier eigenlijk allemaal redelijk ver weg en daardoor alleen bereikbaar met de taxi(spotgoedkoop) of bus.

In de eerste week ben ik ook voor het eerst naar school(UDLAP) geweest om mijn officiële aanmeldingsformulieren in te leveren. Vorige week zijn de formulieren die ik in eerste instantie op heb gestuurd aangekomen, maandje of 3 hebben ze erover gedaan. De school zelf is echt niet normaal groot, ik schrok er zelfs een beetje van. Het is eigenlijk net een groot park met een vijvertje, beelden, terrasjes, oja en lokalen natuurlijk. Sushi kom ik hier niet te kort, onze school heeft namelijk 2 sushi bars. Eenmaal aangekomen bij het international office(eindje lopen dus) stond Alma daar om ons te begroeten. Dit gaat wel een beetje anders dan in Nederland, geen hand, nee dikke knuffel en kussen, eventjes wennen.

Daarnaast is de bus ook wel een dingetje, deze stopt namelijk overal waar jij wil, je kan op ieder moment je hand uitsteken als er een bus langskomt om in te stappen. Ook ben ik er achter gekomen dat iedereen hier eigenlijk wel heel relaxed is, met het idee, als het vandaag niet komt dan komt het morgen wel. Moet ik om eerlijk te zijn ook wel echt aan wennen, een uur te laat komen op een afspraak is hier namelijk ook heel normaal.

De manier van lesgeven is vergelijkbaar met Nederland alleen de manier van tentamens is helemaal anders. Aanwezigheid, participatie en huiswerk tellen hier mee als punt. Daarnaast moet je ook een 7.5 staan aan het einde om het vak te halen. Gelukkig is de stof niet al te pittig en gaat school wel goed komen.

De afgelopen weken heb ik ook al een aantal mooie stukjes Mexico mogen bewonderen. De eerste week heb ik meegedaan aan de 'Welcome trip', op een mooie locatie met prachtig uitzicht over de bergen. Tevens ook een leuke manier om een aantal van de internationale studenten te leren kennen. Aangezien we gingen 'break the ice' spelletjes gingen doen en daarna zijn gaan touwklimmen etc. Moet zeggen dat ik het toch wel eventjes warm kreeg toen ik 10m boven de grond op een boomstam stond.

Ook zijn ben ik in de periode dat ik nog geen huis had samen met Estin, Fleur en Demi het plaatsje Cholula gaan verkennen. Daar staat bovenop een berg een hele mooie kerk. Ik dacht dat deze klim al heel wat was op dat moment, inmiddels weet ik dat deze oneindige traptreden nog maar een schijntje zijn in vergelijking met de treden die ik daarna heb geklommen.

Vorige week ben ik met een tripje georganiseerd door school naar Mexico city geweest. Daar heb ik het Frida Kahlo museum gezien, denk dat mijn spaanse lerares in Nederland trots op me is, aangezien Frida in zo ongeveer ieder mondeling werd besproken. Daarna gingen we naar een prachtig park met een kasteel on top. Ook dit was weer bergopwaarts, maar zeker de moeite waard. Een prachtig kasteel met hele indrukwekkende muurschilderingen. De laatste stop was in het centrum van Mexico-city, uiteraard weer bij een kerk. De dag erop moest ik helaas wel weer heel vroeg op voor een ander tripje naar de piramides van Teotihuacán samen met Demi en Estin. Deze piramides zijn de op 3 na grootste van de wereld en waren echt indrukwekkend.

Dan rest mij nog m'n laatste tripje waarvan ik net thuis ben aangekomen. Die was naar Cuatzalan, een voor toeristen nog redelijk on-ontdekt stadje op 3.5u rijden van Puebla. De rit ernaartoe was voor mij redelijk heftig aangezien ik het niet zo heb op rijden in de bergen. Onze buschauffeur had er flink zin in en gaf goed gas. Ook al durfde ik bijna niet naar buiten te kijken, het uitzicht was erg indrukwekkend omdat we zo hoog in de bergen zaten. Eenmaal aangekomen in het stadje hebben we meteen ingecheckt bij een hostel, beetje muffe kamers maar met oke bedden. Het stadje zelf is erg authentiek en enorm heuvelachtig, ik verbaasde mezelf erover dat mensen met een Kevertje het aandurfden om die wegen te trotseren. Wat ook meteen opviel was een houten paal van -30m hoog met een soort nestje bovenin met touwen eraan. In het nestje zaten 4 mannetjes, gewoon los, te draaien. Ik dacht dat het een soort circus act was, maar het blijkt een ritueel te zijn waarbij ze dan eerst op de paal een soort dansje doen (lees op 30m hoogte, dansen op een paaltje waar net 2 voeten op passen) en daarna naar beneden zwieren met een touw om hun middel geknoopt.

Op dag 2 in Cuetzalan ben ik naar de piramides en watervallen geweest. We hadden een tripje geboekt met zn 4en en kregen uiteindelijk een prive-tourguide, auto en chauffeur. Ritje was weer erg wild en hoog in de bergen. De tocht begon bij de piramides die ik eigenlijk mooier vond dan die andere omdat deze echt onaangetast waren. Daarna mocht ik dan eindelijk de waterval gaan bewonderen. De trappen die ik hiervoor heb moeten lopen waren het dubbel en dwars waard! Midden in de natuur met een prachtige lichtinval ( zonder al te veel toeristen). Als afsluiting van de dag nog even over de enorme markt heengelopen, waar een halve liter verse jugo de naranja maar 0,80 eurocent kost.

Dit waren tot nu toe eigenlijk wel zo'n beetje de hoogtepunten, hoop dat ik jullie hiermee een beetje een idee heb gegeven van mijn ervaringen in Mexico. Ik ga proberen de volgende maand nog een update te geven, maar het kan goed dat ik dit vergeet :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evy

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 1149

Voorgaande reizen:

04 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

01 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Vamos a Mexico

Landen bezocht: